أحدث المواضيع

طريقة ضبط خلوص التاكيهات لسيارة ماروتي 800 "valve clearance adjustment"

how to tappet setting engine suzuki maruti 800

valve clearance adjustment of the car maruti 800

طريقة ظبط تاكيهات الماروتي!! ولماذا يتم ضبها؟

س: ليه بتظبط التاكيهات ؟
ج: بسبب ارتفاع درجة حارة الموتور يؤدى الى تمدد الصمامات لذلك يترك مسافة بين الصمام والتاكيه لتفادى التمدد فى طول الصمام
- س: فى فرق بين الصيف والشتاء فى الضبط ؟
ج: بالطبع لأ لان درجة الحرارة للموتور ثابتة فى صيف او شتاء والحرارة المناسبة هى 80 درجة لحد 85 درجة عشان الوقود يتحرق احتراق كامل وعشان كدة عندك ثرموثتات بيحفظ على درجة الحرارة ثابتة
س: فى فرق بين صمام الشكمان والمنافول عند الضبط ؟
ج: وده راجع للمانيول بتاع السيارة فى سيارات بتحتاج مسافة اكبر فى صمام العادم لانه بيسخن اكتر وفى ساعات بيكون متساوين وده حسب المانيول
س: اعرف المسافة ازاى ؟
ج: موجودة فى مانيول صيانة السيارة او ملصوق تكيت على غطاء التاكيهات
س :وهنضبط المسافة بوسيلة ايه؟
ج: باستخدام الفيلر وده عبارة عن ورق معدن رقيق تخنته هى المسافة اللى انت عايزها وكل ورقة مكتوب عليها تخنتها
س: هو الضبط فى كل العربيات واحد ؟
ج: الاغلبيه بالطريقة دى ولكن فى باستخدام قطع معدن زى الفيات معروف مسافاتها وفى نوع تانى (ضغط الزيت)
س: ايه موضوع ضغط الزيت ده ؟
ج: الضغط على الصمام بيعمل صوت مزعج لذلك فى ميكانيكا تانيه لتقليل الصوت با ستخدام ضغط زيت السيارة
يراعي ان من يقوم بهذه العمليه ان يكون عنده خلفيه عن طريقة دوران المحرك ، حتي لايسبب اي تلف لاقدر الله .
وحتي لا يغلق خلوص التاكيهات اكثر من اللازم او يفتحها اكثر من اللازم فيسبب اي اضرار غير متعمده.
طريقة ضبط التاكيهات للمواتير ٣ سلندر ( شواكيش )
valve clearance adjustment of the car maruti 800

الادوات المطلوبه 

*- مفاتيح لفك غطاء التاكيهات
*- فيلر من مقاس ١٥ مليمتر الي ٢٥ مليمتر
*- مفك عاده
*- مفتاح بوجيهات

طريقة الضبط

يتم فك ٣ بوجيهاتـ - لابد من معرفة اماكنهم واماكن اسلاكهم ـ وفك غطاء التاكيهات ثم رفع السيارة من الجانب الامامي وتعشيق الفتيس علي الرابع او الخامس ان وجد ثم سد فتحة البوجيه رقم واحد باصبعك وتدوير العجلة الاماميه للامام حتي تجد اندفاع هواء من فتحة البوجيه الاول في هذه الحاله يكون البستم في اعلي مستوي له تضع مفك رفيع وطويل داخل فتحه البوجيه الاول وتبدا بحذر تحريك العجلة المرفوعه للامام او الخلف بحركات قليله حتي تحصل علي اعلي مستوي للبستم الاول ثم تبدا بوضع المفك علي شاكوش المانافول الاول وتفك بالمفتاح الصاموله ثم تضع الفيلر مقاس ٢٠ مليمتر ـ يختلف المقاس حسب نوع السياره - بين نهايه مسمار الشاكوش والصباب وتضبط الخلوص جيدا ثم تغلق الصاموله وانت ماسك بالمفك وتحرص علي ان لايتحرك معك ثم تضبط شاكوش الشكمان للبستم الاول بنفس الطريقة.
ثم تذهب لفتحة البوجيه الثاني وتضع اصبعك عليه وتدور بالعجلة حتي تجد خروج هواء من البستم الثاني وتضبط اعلي مستوي للبستم الثاني وتضبط خلوص التاكيهات كما هو مبين بالاعلى وهكذا في البستم الثالث

الشرح

التالي
« Prev Post
السابق
Next Post »

1 comments:

Write comments
Unknown
AUTHOR
25 أكتوبر 2022 في 4:04 م delete

يمكن هذا الضبط لسيارة ماروتي 800

تعليق
avatar